Voorwaarden
Algemene Voorwaarden Blox Producties B.V. gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 88561607 – versie 3 juni 2024
Artikel 1. Toepasselijkheid
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle (i) aanbiedingen van, (ii) leveringen door en (iii) overeenkomsten met, Dex Holding B.V. gevestigd te Knegsel en/of haar werkmaatschappijen Blox Verhuur B.V. en Blox Producties B.V. (hierna te noemen Opdrachtnemer), alsmede op alle overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever (als hierna omschreven), op grond waarvan Opdrachtnemer aan Opdrachtgever één of meer producten levert en/of verhuurt en/of één of meer bepaalde werkzaamheden en/of diensten verricht.
1.2 Onder de diensten als bedoeld in lid 1.1 worden onder meer begrepen het verzorgen van licht-, audio-, video- en hijstechniek alsmede het verzorgen van special effects waaronder begrepen visuele – en fotografische effecten, mechanische effecten zoals explosies, rook, vuur, vuurwerk, co²-rookpluimen, inflatables, confetti, lasers en geluidseffecten tijdens evenementen, muziek- beeld- en overige amusementsprogramma’s, productpresentaties, (road) shows en optredens, alsmede het verhuren en verkopen van licht-, audio-, video- en hijsapparatuur en special effects benodigdheden.
1.3 Opdrachtgever: Iedere (rechts-)persoon, die met Opdrachtnemer een overeenkomst heeft gesloten, respectievelijk wenst af te sluiten, en behalve deze, diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n), rechtverkrijgende(n) en erfgenamen.
1.4 Zaken: Hard- en/of software en voorts al hetgeen dat voorwerp van overeenkomst kan zijn, met inachtneming van de bedrijfsactiviteiten van Opdrachtnemer.
1.5 Overeenkomst: Elke afspraak tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot het leveren en/of verhuren van één of meer producten en/of het verrichten van één of meer bepaalde werkzaamheden en/of diensten door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever, conform het bepaalde in de door Opdrachtgever schriftelijk bevestigde offerte/opdracht.
1.6 Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts van kracht voor zover deze schriftelijk zijn overeengekomen tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever en gelden alleen voor de desbetreffende overeenkomst. Eventuele voorwaarden van de Opdrachtgever worden door de Opdrachtnemer niet aanvaard, behoudens na afzonderlijke, schriftelijke acceptatie daarvan door Opdrachtnemer.
1.7 De Nederlandse tekst van deze voorwaarden prevaleert boven al dan niet beëdigde vertalingen daarvan.
Artikel 2. Aanbiedingen
2.1 Alle aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Tenzij anders is overeengekomen zijn aanbiedingen van Opdrachtnemer niet langer geldig dan veertien (14) kalenderdagen.
2.2 Alle bij een aanbieding verstrekte tekeningen en gegevens zoals maten, gewichten, vermogens en hoeveelheden zijn zo nauwkeurig mogelijk samengesteld. Deze opgaven zijn slechts bindend voor zover dit uitdrukkelijk wordt
bevestigd. Details hoeven niet worden verstrekt.
2.3 In de aanbieding gaat Opdrachtnemer er van uit dat alle zaken in de gebruikelijke uitvoering geleverd worden en dat alle werkzaamheden en/of diensten op de normale wijze kunnen worden verricht. Bijzondere eisen en omstandigheden dienen vooraf schriftelijk en voldoende gedetailleerd aan Opdrachtnemer bekend gesteld te worden. Opdrachtnemer zal dan in de aanbieding expliciet vermelden of en in hoeverre daarmee door Opdrachtnemer rekening is gehouden.
2.4 Aanbiedingen, alsmede door Opdrachtnemer (of in opdracht van Opdrachtnemer) vervaardigde (CAD) tekeningen, ontwerpen, schema’s, modellen, computerprogramma’s en berekeningen zijn eigendom van Opdrachtnemer en mogen zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer niet aan derden worden doorgegeven of ter inzage worden verstrekt.
2.5 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor, opdrachten en/of leveringen zonder opgaaf van redenen te weigeren.
Artikel 3. Overeenkomst
3.1 Behoudens het hierna gestelde, komt een overeenkomst met Opdrachtnemer eerst tot stand, nadat Opdrachtgever de aanbieding heeft geaccepteerd, middels ondertekening of op andere digitale wijze akkoord heeft bevonden, en door Opdrachtnemer is ontvangen. Aanvaarding c.q. bevestiging wordt geacht de overeenkomst juist en volledig te hebben weergegeven.
3.2 Later gemaakte aanvullende afspraken of wijzigingen op de overeenkomst binden Opdrachtnemer slechts indien deze door Opdrachtnemer schriftelijk zijn bevestigd.
3.3 Voor leveranties en/of werkzaamheden waarvoor gezien hun aard en omvang geen offerte c.q. opdrachtbevestiging wordt verzonden, wordt de factuur tevens als opdrachtbevestiging beschouwd, welke ook geacht wordt de overeenkomst juist en volledig te hebben weergegeven.
3.4 Elke overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde dat Opdrachtgever – uitsluitend ter beoordeling van de Opdrachtnemer – voldoende kredietwaardig blijkt voor de geldelijke nakoming van de overeenkomst.
3.5 Opdrachtnemer is gerechtigd bij of na de totstandkoming van de overeenkomst, alvorens (verder) te presteren, van de Opdrachtgever een voorschot, van welke grootte dan ook, te verlangen, welk voorschot Opdrachtgever alsdan verplicht is te voldoen. Opdrachtnemer zal hiervoor een factuur naar Opdrachtgever sturen.
3.6 Opdrachtgever is zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer niet gerechtigd de uit een overeenkomst voortvloeiende rechten op door Opdrachtnemer te verlenen diensten of door Opdrachtnemer te leveren zaken over te dragen aan derden. Onverminderd het bepaalde in lid 3.7 van dit artikel, zal Opdrachtnemer in ieder geval deze toestemming niet verlenen indien voor deze overdracht een prijs wordt bedongen.
3.7 De inzet door Opdrachtgever van door Opdrachtnemer geleverde diensten voor co-producties met een of meerdere derde(n) moet door de Opdrachtgever schriftelijk aan Opdrachtnemer worden bericht. Jegens Opdrachtnemer is uitsluitend de Opdrachtgever aansprakelijk voor de volledige nakoming van de overeenkomst.
3.8 Indien Opdrachtgever enige verplichting uit de overeenkomst tegenover Opdrachtnemer niet nakomt is Opdrachtnemer zonder enige ingebrekestelling gerechtigd het evenement te annuleren, in welk geval dan ook zonder gerechtelijke interventie de overeenkomst is ontbonden, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op vergoeding van geleden schade, gederfde winst en interest.
3.9 Opdrachtgever dient op zijn kosten zorg te dragen voor voldoende consumpties (inclusief lunch en/of diner op de hiervoor gebruikelijke tijden) alsmede voor voldoende parkeergelegenheid op de locatie voor degene die namens Opdrachtnemer betrokken zijn bij het leveren van de prestatie (dit is de gehele periode van aanvang opbouw- tot en met einde afbouwwerkzaamheden). Indien dit niet wenselijk of mogelijk is door Opdrachtgever zal Opdrachtnemer hierin zelf voorzien en is Opdrachtnemer gerechtigd hiervan de kosten op basis van nacalculatie in rekening te brengen.
Artikel 4. Prijzen
4.1 Elke aanbieding geschiedt onder voorbehoud van prijswijziging, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.
4.2 Tenzij anders vermeld, zijn de prijzen van Opdrachtnemer:
– gebaseerd op de ten tijde van de aanbiedings- c.q. orderdatum geldende hoogte van inkoopprijzen, lonen, loonkosten, sociale en overheidslasten, (externe) transportkosten, verzekeringspremies, en overige kosten
– gebaseerd op levering “af bedrijf Opdrachtnemer”
– exclusief BTW, invoerrechten, andere belastingen en overige van overheidswege opgelegde heffin-gen
– vermeld in Euro’s. Indien vermeld in andere valuta, worden eventueel in het tijdvak tussen aanbieding en levering/prestatie optredende koerswijzigingen t.o.v. de Euro doorberekend.
4.3 Indien de in het vorige lid genoemde kostprijsfactoren een verhoging ondergaan gedurende het tijdvak gelegen tussen de aanbiedings- c.q. orderdatum en die van de feitelijke uitvoering van de overeenkomst, zal de prijs van de aanbieding, met inachtneming van eventuele wettelijke voorschriften, door Opdrachtnemer dienovereenkomstig worden verhoogd.
4.4 Indien tevens werkzaamheden zijn overeengekomen is Opdrachtnemer bevoegd om eventuele kosten, verband houdende met aantoonbare meerdere of zwaardere werkzaamheden dan voorzien of met het feit dat op andere dan gebruikelijke uren gewerkt moest worden of vertraging buiten de schuld van Opdrachtnemer in de uitvoering van de werkzaamheden, boven de overeengekomen prijs in rekening te brengen. Ook is Opdrachtnemer bevoegd om de component arbeidsloon hierdoor te indexeren, en de aldus hogere arbeidskosten in rekening te brengen.
4.5 Indien de Opdrachtgever tijdens de uitvoering van de overeenkomst meer diensten verlangt dan wel (de) dienst(en) voor een langere periode verlangt dan overeengekomen is en Opdrachtnemer in staat is aan deze wens te voldoen, zal een en ander schriftelijk in een supplement bij de overeenkomst worden vastgelegd. Eerst na schriftelijke vastlegging van het supplement zullen de additionele diensten worden verleend. De additionele diensten dienen te worden betaald overeenkomstig het in artikel 6 bepaalde.
4.6 De extra kosten zoals bedoeld in artikel 3.9 zullen tegen kostprijs worden gefactureerd.
Artikel 5. Annulering Opdracht / Overeenkomst
5.1 Annulering door Opdrachtgever van een (bevestigde) reservering of bevestigde aanbieding (overeenkomst) kan alleen schriftelijk met ontvangstbevestiging van Opdrachtnemer. In dergelijk geval is Opdrachtnemer gerechtigd een annuleringsvergoeding te berekenen, waarvan de hoogte wordt bepaald door de periode tussen het moment van annulering en het moment van de feitelijke uitvoering van de overeenkomst.
Betreft deze periode 6 weken of langer dan bedraagt de annuleringsvergoeding 50%
Betreft deze periode 3 tot 6 weken dan bedraagt de annuleringsvergoeding 75%
Betreft deze periode 1 tot 3 weken dan bedraagt de annuleringsvergoeding 90%
Betreft deze periode minder dan 1 week dan bedraagt de annuleringsvergoeding 100%
5.2 Indien de financiële verplichtingen van Opdrachtnemer jegens derden, verband houdende met de geannuleerde overeenkomst, welke door Opdrachtnemer moeten worden nagekomen, waaronder begrepen ingekochte of bestelde materialen en/of ingehuurde materialen of technici, hoger zijn dan de in artikel 5.1 genoemde annuleringsvergoeding, zal het hogere bedrag eveneens aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht. Dit is bij elke vorm van annulering van toepassing.
5.3 De prijzen zijn gebaseerd op de op datum van de aanbieding geldende kostenbepalende factoren. Indien na het uitbrengen van de aanbieding deze kostenbepalende factoren een verhoging zijn ondergaan is Opdrachtnemer gerechtigd de aanbieding aan te passen.
Artikel 6. Betalingsvoorwaarden
6.1 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen dient betaling bij levering te geschieden middels storting of overmaking op de in de aanbieding of op de factuur vermelde bankrekening, binnen de door Opdrachtnemer in de aanbieding of op de factuur gestelde termijn. De door de bank aangegeven valutadatum is bepalend en wordt als betalingsdatum aangemerkt. Indien door Opdrachtnemer de termijn wordt gesteld op “100% vooraf” of “Voor aanvang evenement” wordt hier bedoeld het moment van aanvang met de werkzaamheden ter voorbereiding van de feitelijke levering/prestatie van de in de overeenkomst benoemde activiteit.
6.2 Iedere betaling van Opdrachtgever strekt primair ter voldoening van de openstaande factuur alsmede de door hem verschuldigde rente en de door Opdrachtnemer gemaakte invorderingskosten.
6.3 Een betaling wordt in mindering gebracht op de oudste openstaande vordering ook als Opdrachtgever vermeldt dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
6.4 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd te verlangen dat door Opdrachtgever (aanvullende) zekerheid wordt gesteld voor de nakoming van haar (financiële) verplichtingen. Het niet voldoen aan een daartoe strekkend schriftelijke verzoek van Opdrachtnemer geeft Opdrachtnemer het recht de (resterende) vordering onmiddellijk op te eisen dan wel de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en met onmiddellijke ingang ontbonden te verklaren, onverminderd het recht van Opdrachtnemer op schadevergoeding.
6.5 Indien de Opdrachtgever zowel debiteur als ook crediteur is van Opdrachtnemer is Opdrachtnemer gerechtigd tot verrekening van haar schuld.
6.6 In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn Opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn verricht, elk hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het gehele factuurbedrag.
6.7 Indien Opdrachtgever niet binnen de hiervoor in artikel 6.1 genoemde termijn, dan wel een in afwijking daarvan schriftelijk overeengekomen termijn, heeft betaald, raakt hij bij het verstrijken van die termijn terstond van rechtswege in verzuim en is hij, zonder dat een nadere sommatie of ingebrekestelling is vereist, over het gefactureerde bedrag vanaf dat moment de wettelijke handelsrente, en indien deze niet geldt, de gewone wettelijke rente verschuldigd tot aan de dag van algehele voldoening, een en ander onverminderd de verdere rechten welke Opdrachtnemer heeft.
6.8 Alle goederen die door Opdrachtnemer worden geleverd aan Opdrachtgever met het overeengekomen doel tot verkoop blijven eigendom van Opdrachtnemer tot volledige betaling van de factuur waarin deze goederen zijn vermeld heeft plaatsgevonden. Opdrachtnemer heeft het recht het factuurbedrag te verhogen conform het gestelde in de artikelen 6.7 en 6.10. Niettegenstaande dit eigendomsvoorbehoud zal Opdrachtgever alle risico’s dragen zoals gesteld bij verhuur in artikel 9. (Verplichtingen Opdrachtgever)
6.9 De vordering tot betaling is direct opeisbaar ingeval Opdrachtgever in staat van faillissement wordt verklaard, surseance van betaling aanvraagt dan wel algeheel beslag op vermogensbestanddelen van Opdrachtgever wordt gelegd, Opdrachtgever overlijdt en voorts, indien in liquidatie treedt of wordt ontbonden.
6.10 Alle te maken gerechtelijke- en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van Opdrachtgever, ook voor zover deze kosten uitgaan boven hetgeen op basis van de wettelijke regels betreffende proceskosten verschuldigd zou zijn. De buitengerechtelijke kosten bedragen tenminste 15% van het door Opdrachtgever verschuldigde factuurbedrag, met een minimum van € 75,-.
Artikel 7. Auteursrechten
7.1 Opdrachtgever zal merken, handelsnamen en andere aanduidingen van intellectueel eigendom en/of identificatienummers en dergelijke respecteren en niet van de gebruikte apparatuur (laten) verwijderen.
7.2 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen wordt nimmer enig intellectueel vermogensrecht of auteursrecht aan Opdrachtgever overgedragen.
Artikel 8. Muziekrechten
8.1 Alle kosten die voortvloeien uit het door zorg van Opdrachtnemer ten gehore brengen van muziek, hetzij mechanisch hetzij live, in openbare dan wel besloten gelegenheden, zijn geheel voor rekening van Opdrachtgever die voorts Opdrachtnemer vrijwaart tegen elke mogelijke aanspraak ter zake van o.a. BUMA/STEMRA, SENA en NORMA. De rechten hiervoor dienen door Opdrachtgever te worden aangevraagd.
Artikel 9. Aansprakelijkheid / Deskundigheid / Verplichtingen Opdrachtgever
9.1 Opdrachtgever creëert de juiste omstandigheden waarvan de Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn (aanwezigheid vergunning, deugdelijke stroomvoorziening van de juiste waarden, watertoevoer met de juiste druk, overdekte locatie voor apparatuur, etc.) of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst.
9.2 Opdrachtgever stelt Opdrachtnemer steeds onverwijld (bij voorkeur schriftelijk) op de hoogte van enige wijziging in naam, adres, plaats, tijdstip, soort accommodatie en locatie evenement.
9.3 De Opdrachtgever wordt geacht voldoende deskundig te zijn en de benodigde kennis van de verhuurde materialen te bezitten c.q. zich te doen vergezellen hiervan om daar verantwoord en veilig mee te kunnen werken. Indien Opdrachtnemer wordt ingeschakeld voor een probleem dat niet wordt veroorzaakt door een storing in de apparatuur, maar is te wijten aan aansluit-, programmeer- of instellingsfouten van de Opdrachtgever kunnen hiervoor door Opdrachtnemer kosten in rekening worden gebracht.
9.4 De verhuurde materialen mogen zonder uitdrukkelijke toestemming van Opdrachtnemer niet aan derden worden doorverhuurd c.q. in bruikleen worden afgestaan.
9.5 Zolang de Opdrachtgever het verhuurde onder zich heeft is hij aansprakelijk voor alle schade ten gevolge van verlies, diefstal of beschadiging ervan. Derhalve dient de Opdrachtgever te zorgen voor voldoende verzekering tegen deze risico’s.
9.6 Gedurende de productieperiode (dit is de gehele periode waarin de materialen op de locatie verblijven; dus van aanvang opbouw- tot en met einde afbouwwerkzaamheden) dient Opdrachtgever te zorgen voor voldoende veiligheidsmaatregelen tegen brand, vandalisme en diefstal. Deze veiligheidsmaatregelen zullen minimaal bestaan uit voldoende permanente (nacht-)bewaking en/of een deugdelijk afsluitbaar gebouw wat beiden in overeenstemming is met verzekeringsvoorwaarden.
9.7 Elke melding van diefstal, schade of verlies zoals gesteld in artikel 9.6 wordt beschouwd als veroorzaakt te zijn door Opdrachtgever.
9.8 Opdrachtgever is verplicht elk gebrek of schade aan het verhuurde materiaal onmiddellijk aan Opdrachtnemer te melden. Bij voorkeur aan de hand van foto’s/mail. Zonder toestemming mag Opdrachtgever geen aanpassingen en geen reparaties aan de verhuurde materialen (laten) verrichten.
9.9 In geval van diefstal, schade aan of verlies van verhuurd materiaal, worden de kosten uitsluitend aan Opdrachtgever gefactureerd voor een bedrag dat overeenstemt met de verkoopprijs op het moment van diefstal, schade aan of verlies van hetzelfde materiaal.
9.10 Alle kosten voortvloeiend uit het gestelde in artikel 9.5 zijn onverwijld voor Opdrachtgever, onafgezien van diens mogelijke aanspraken ten overstaan van derden. Deze extra kosten ontslaan Opdrachtgever niet van zijn verplichting tot het betalen van het volledige bedrag zoals vastgesteld bij het accepteren van de opdracht/de bevestigde overeenkomst/het overeengekomen bedrag.
9.11 De gehuurde materialen dienen in dezelfde staat te worden geretourneerd als dat zij zijn bij aflevering/ontvangst. Dat wil zeggen: fatsoenlijk, compleet en correct ingepakt in de eventueel meegeleverde flightcases en/of transportkarren en ontdaan van vuil (drank, modder, tape-resten etc.). Alle kabels dienen te zijn opgerold en per stuk gebundeld. In geval van het niet tijdig, defect, niet volledig of niet schoon retourneren van de materialen is Opdrachtnemer gerechtigd de daaruit voortkomende kosten (extra huur, vervangingskosten, reparatiekosten, schoonmaakkosten) op basis van nacalculatie in rekening te brengen.
Artikel 10. Aansprakelijkheid / Verplichtingen Opdrachtnemer
10.1 Opdrachtnemer zal haar diensten en/of werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en haar producten naar beste kunnen leveren en/of verhuren en daarbij de zorgvuldigheid in acht nemen die van haar kan worden verwacht. Indien een fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever haar onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is Opdrachtnemer voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk.
10.2 Opdrachtgever is bevoegd om voor de uitvoering van de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever opdrachten te verstrekken aan derden.
10.3 Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe door Opdrachtgever gelede schade, welke voort zou kunnen vloeien uit de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdracht-gever op grond waarvan Opdrachtnemer aan Opdrachtgever één of meer producten levert en/of verhuurt en/of één of meer bepaalde werkzaamheden en/of diensten verricht, voor zover in deze Algemene Voorwaarden bepaald.
10.4 Opdrachtnemer is verzekerd voor wettelijke aansprakelijkheid voor schade aan zaken en letselschade aan personen. Opdrachtnemer is nimmer gehouden tot vergoeding van (vermogens)schade , gevolgschade of bedrijfsschade van Opdrachtgever.
10.5 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer van alle schade die Opdrachtnemer mocht lijden als gevolg van aanspraken van derden die verband houden met de door Opdrachtnemer geleverde zaken of diensten.
10.6 Indien om welke reden dan ook geen uitkering door verzekeraar(s) plaatsvindt, is iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot 50% van de op grond van de overeenkomst door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever gefactureerde en factureerbare bedragen (exclusief omzetbelasting).
Artikel 11. Reclame
11.1 Opdrachtgever dient de zaken na levering direct te (laten) controleren. Klachten dienen binnen 4 uur schriftelijk te worden gemeld zodat Opdrachtnemer in staat wordt gesteld deze per direct op te lossen. De aard van het gebrek dient uit de schriftelijke klacht afdoende te blijken.
11.2 Klachten met betrekking tot facturen dienen binnen 4 kalenderdagen na factuurdatum schriftelijk aan Opdrachtnemer te worden gemeld.
11.3 Indien Opdrachtgever geen klachten heeft gemeld binnen de voornoemde periodes, zullen de geleverde zaken en zullen de facturen worden aangemerkt als geaccepteerd en goedgekeurd. Klachten die gemeld worden na de voornoemde periodes zullen niet in behandeling worden genomen.
11.4 Reclame schort de verplichtingen van Opdrachtgever niet op.
Artikel 12. Overmacht
12.1 Onder overmacht in de zin van dit artikel worden verstaan: omstandigheden die de (tijdige) nakoming van de overeenkomst verhinderen en die niet aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen. Hieronder zullen onder andere, maar niet limitatief, worden begrepen: wijzigingen in wet- en regelgeving, ziekte van personeel, natuurrampen, oorlogopenbare ordeverstoringen, uitvallen van apparatuur en/of storingen, niet kunnen inkopen van brandstof, pandemie, een en ander zowel indien deze voorkomen bij zowel Opdrachtnemer als bij toeleveranciers.
12.2 Indien Opdrachtnemer door overmacht wordt verhinderd om de verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst na te komen, heeft Opdrachtnemer het recht zonder rechterlijke tussenkomst, hetzij de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, hetzij de overeenkomst geheel of ten dele te ontbinden.
12.3 Opdrachtnemer is niet schadeplichtig jegens Opdrachtgever wegens vertraging van de uitvoering van de overeenkomst dan wel de niet uitvoering van de overeenkomst.
12.4 Opdrachtnemer zal alle maatregelen nemen die redelijkerwijs mogelijk zijn om de oorzaak van de overmacht weg te nemen.
12.5 Indien Opdrachtnemer bij het intreden van een situatie van overmacht al gedeeltelijk aan haar uit een overeenkomst voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan, is Opdrachtnemer gerechtigd de reeds verrichte prestaties te factureren en is de Opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijke transactie.
Artikel 13. Toepasselijk Recht en Geschillen
13.1 Op alle overeenkomsten en rechtsverhoudingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, is uitsluitend het Nederlandse recht van toepassing, met uitsluiting van enig eenvormig internationaal recht of enig verdrags recht, enige EG-Verordening of EG-Richtlijn daaronder begrepen, dat krachtens het toepasselijke Nederlandse recht van toepassing zou (kunnen) zijn.
Artikel 14. Slotbepalingen
14.1 Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht deze voorwaarden te wijzigen en/of aan te vullen.
14.2 Wijzigingen en/of aanvullingen zullen van kracht worden nadat deze ter kennis van de Opdrachtgever zijn gebracht en hebben geen terugwerkende kracht.
14.3 Indien enige bepaling van deze voorwaarden niet rechtsgeldig blijkt te zijn en/of haar rechtsgeldigheid verliest, heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden en zijn Opdrachtnemer en Opdrachtgever gehouden zo spoedig mogelijk een nieuwe bepaling vast te stellen, waarvan de strekking zo dicht mogelijk ligt bij de oorspronkelijke bepaling.
14.4 In deze Algemene Voorwaarden wordt met het woord “schriftelijk” ook bedoeld door of met enige vorm op digitale wijze.